-
Tipul de finanțare
PARȚIAL
Nerambursabil
-
Bugetul alocat
68,682 mil.EURO
-
Valoarea finanțării nerambursabile
Valoarea finanțării nerambursabile
Cofinanțarea din partea solicitantului este de minimum 2% din valoarea cheltuielilor eligibile.
-
Cine poate obține finanțarea
Solicitanții de finanțare eligibili ai proiectelor depuse în cadrul acestui apel de proiecte sunt reprezentați de Unități administrativ-teritoriale - comune din Regiunea de Dezvoltare Nord-Est, definite conform Legii nr.215/2001 a administrației publice locale, cu modificările și completările ulterioare și constituite potrivit Legii nr.2/1968 privind organizarea administrativă a teritoriului României, republicată.
Investițiile vor viza adresarea și combaterea segregării spațiale și educaționale la toate nivelurile de învățământ, concentrându-se pe promovarea accesului la servicii educaționale de masă incluzive, în special pentru grupurile marginalizate: romi, migranți, persoane cu dizabilități și alte nevoi speciale etc.
Beneficiarii se vor asigura ca infrastructura creată, modernizată, consolidată, digitalizată și mijloacele de transport elevi să fie accesibilă/e copiilor, elevilor, profesorilor, părinților, comunității, tuturor categoriilor vulnerabile, asigurându-se măsuri speciale de accesibilizare pentru persoanele cu dizabilități locomotorii, cum ar fi rampe de acces, toalete adaptate etc.
!!! Proiectele trebuie sa facă parte dintr-o Strategie de Dezvoltare Locală/Teritorială elaborată la nivelul UAT/ZUF/ZM.
-
Activități eligibile
- crearea, modernizarea, extinderea, echiparea, dotarea și accesibilizarea infrastructurii educaționale
- achiziționarea de mijloace de transport școlar electrice (Echipate pentru transportul elevilor ci dizabilități locomotorii), inclusiv stații de încărcare electrică în incinta unității școlare
- digitalizarea unităților (platforme digitale de comunicare și schimb de documente, baze de date, biblioteci virtuale, dotări cu infrastructura de proiectare și mapare video, tabelete, echipamente IT, software educaționale asociate învățământului on-line, etc.)
- infrastructura sportivă asociată unităților de învățământ
- modernizarea/extinderea (nu și crearea) campusurilor profesionale integrate pentru educație și formare rpofesională
- modernizarea/extinderea (nu și crearea) atelierelor inteligente în învățământul secundar
Ca parte integrantă a operațiunilor de la punctul a, pot fi avute în vedere, după caz și următoarele acțiuni:
- măsuri de consolidare structurală în funcție de nivelul de expunere și vulnerabilitate la riscurile identificate, în limita unui procent de 40% din valoarea eligibilă a proiectului
- utilizarea sistemelor alternative de producere a energiei din surse regenerabile: ex. energia eoliană, energia solară, energia geotermală
- măsuri de asigurare a accesului copiilor, elevilor cu cerințe educaționale speciale la infrastructura educațională de masa incluzivă
- măsuri de tip FSE+ care adresează desegregarea și incluziunea socială în limita procentului de maximum 5% din valoarea eligibilă a proiectului
ATENȚIONĂRI!
- Realizarea investițiilor este condiționată de realizarea unei autoevaluări privind segregarea școlară la nivelul unității de învățământ, însoțită, după caz, de măsurile de adresare propuse a fi finanțate de proiect. Autoevaluarea va fi analizată în procesul de evaluare și selecție. Măsurile de tip FSE+ sunt obligatorii în cazul identificării fenomenului de segregare școlară. În cazul creării de unități de învățământ noi, autoevaluarea nu este posibilă și ca urmare, includerea măsurilor de tip FSE+ este opțională.
-
Nu se acceptă depunerea unei cereri de finanțare care să includă clădiri aparținând de două sau mai multe unități de învățământ diferite (cu personalitate juridică sau arondate). Prin excepție se poate depune o singură cerere de finanțare pentru mai multe unități de învățământ diferite doar în cazul particular în care unitățile de învățământ funcționează în aceeași clădire.
-
Beneficiarul are obligația asigurării continuității procesului de învățământ pe perioada implementării proiectului.
-
Recomandăm ca activitățile proiectelor să promoveze principiile inovării sociale urmărind îmbunătățirea condițiilor de muncă, educația, dezvoltarea locală sau sănătatea, sau abordând probleme critice, cum ar fi sărăcia sau discriminarea.
-
Referitor la dotări, în afara acelora care se adresează direct procesului educațional (săli de clasă, ateliere, laboratoare) sunt vizate și dotările aferente serviciilor educaționale, psihoterapeutice, medicale și sociale necesare elevilor cu cerințe educaționale speciale înrolați în unitățile educaționale incluzive.
-
Internatele și cantinele fac parte din infrastructura educațională.
-
În cadrul unui proiect se poate finanța și infrastructura educațională care include componente aferente următoarelor forme de învățământ: timpuriu (antepreșcolar și preșcolar), primar și gimnazial sau secundar superior (de exemplu: scoală cu grupa pregătitoare, liceu cu clase de gimnaziu, etc).
-
Clădirile nou construite vor avea un consum energetic apropiat de zero (nZEB), conform legislației în vigoare.
-
Transportul elevilor vizează elevii domiciliați în localitățile rurale din zonele limitrofe comunelor, precum și din zonele rurale izolate, periferice.
-
Sunt eligibile doar proiectele care propun cel puțin realizarea de lucrări cu autorizație de construire.
-
Unitățile de învățământ profesional si tehnic trebuie să demonstreze prin planurile de școlarizare că răspund nevoilor pieței muncii locale/regionale, identificate în documentele de planificare specifice.
-
Proiectele care vizează extinderea infrastructurii școlare vor fi condiționate de demonstrarea fenomenului supra-aglomerării școlare. Construirea de laboratoare, săli de sport, bibliotecă etc., motivată de lipsa acestor spații în unitatea de învățământ, se consideră lucrări de modernizare și nu lucrări de extindere.
-
Pentru proiectele care vizează crearea infrastructurii educaționale, cu excepția nivelelor antepreșcolar și preșcolar, va trebui demonstrată tendința demografică pozitivă a populației școlare din bazinul de cuprindere.
-
Perioada de implementare
Nu trebuie să depășească data de 31 decembrie 2029.
-
Evaluarea tehnico-financiară
Vor obține punctaj maxim următoarele proiecte:
1) care includ unități de învățământ antepreșcolar și școlar cu o rată de participare ≤ 70%, pentru care obiectivul investițional este sau urmează a fi utilizat și pentru activități extrașcolare/extracurriculare de tip: dezvoltare personală, cultural-educative, ecologice, sportive etc.;
2) care includ unități de învățământ primar, gimnazial și liceal cu un grad de adecvare a vârstei la nivelul clasei ≥ 7,10%, în cadrul cărora rata de abandon școlar este ≥ 5,00%, procentul cadrelor didactice fără pregătire este ≥ 3,00%, sau în cazul creării de unități de învățământ noi și pentru care obiectivul investițional este sau urmează a fi utilizat și pentru programele de sprijin/remediere de tip ”Școală după școală”/”Învățare remedială”/”A doua șansă”, iar în cazul liceelor tehnologice, dacă stagiile de practică se desfășoară și la operatorii economici cu care unitatea de învățământ are încheiate contracte pentru pregătire practică;
3) ICS - Indicele Capacității Școlii (raportul între nr.de locuri și nr.copiilor/elevilor înscriși în unitatea de învățământ este ≤ 0,75 sau în cazul creării de unități de învățământ noi;
4) care asigură condițiile sanitare legate de: obținerea autorizației sanitare, achiziționarea unei centrale termice, realizarea de grupuri sanitare interioare acolo unde acestea există doar la exterior, conectarea la sistemul de canalizare și achiziționarea unei fose septice;
5) rata marginalizării la nivel de comună este peste medie;
6) care vizează pe lângă lucrări de construire și alte tipuri de activități, respectiv dotare și digitalizare;
7) care prevăd instalarea unor sisteme alternative de producere a energiei din surse regenerabile;
8) care includ măsuri extracurriculare de tip FSE+ care adresează desegregarea și incluziunea socială;
9) care propun prin proiect capacități a sălilor de creșă/grădiniță/clasă a unității de învățământ de peste 150 de locuri;
10) cele în cadrul cărora procentul utilizatorilor (copii/elevi) care aparțin grupurilor vulnerabile ≥ 50,00% sau în cazul creării de unități de învățământ noi;
11) care la momentul depunerii cererii de finanțare prezintă documentația tehnico-economică faza P.T., Autorizația de Construire și contractul de lucrări/proiectare și execuție de lucrări atribuit (după data de 01.01.2021);
12) care sunt complementare cu alte proiecte propuse la finanțare/în evaluare/în implementare/finalizate din alte surse de finanțare (PR, POR, PNRR, PEO, PIDS, alte programe de educație sau incluziune socială) din perioada 2014-2027.